Advarselsmeddelelse
Begivenheden har allerede fundet sted.

Buxtehude: Samtlige værker for tasteinstrument, fjerde koncert

JAN
12

Buxtehude: Samtlige værker for tasteinstrument, fjerde koncert


Søndag d. 12. januar 2020, Kl. 16:00 til kl. 17:30
Sct. Catharinæ Kirke, Lille Kirkestræde 1, 9800 Hjørring
Lars Colding Wolf
Fri entré.

Buxtehude: Samtlige værker for tasteinstrument

Samtlige værker for tasteinstrument. Fjerde koncert.

Lars Colding Wolf

orgel

Præludium i C ”Präludium, fuga og ciacona” BuxWV 137

Koralforspil Nun lob, mein Seel, den Herren BuxWV 214

cembalo

Fuga i C-dur (12/8) BuxWV 174

Suite i d-mol BWV 233

Allemande d’Amour, Courante, Sarabande d’Amour, Sarabande II, Gigue

Præludium i g-mol BWV 163

orgel

Præludium i E-dur BWV 141

Canzonetta i a-mol BWV 225

Koralforspil Von Gott will ich nicht lassen BuxWV 220 (cf in soprano)

Koralforspil Von Gott will ich nicht lassen BuxWV 221 (organo pleno)

------------------

Organist og cembalist Lars Colding Wolf vil over en længere række af koncerter frem til 2021 opføre Dietrich Buxtehudes (1637-1707) musik for tangenter – først og fremmest orgel og cembalo, men undervejs også de andre historiske instrumenter clavichord og claviorganum.

Hvad skal det nu gøre godt for – at spille sig vej igennem 6 nodebøger med musik af én komponist…? Hvis man nu er optaget af en forfatter, er det vel naturligt at ville læse flere bøger af samme. Ved at fordybe sig i en komponists samlede værker får man både fornøjelsen af en masse fremragende musik, men også en større forståelse for håndværket, der ligger bag.

Buxtehude regnes for en af de vigtigste musikere og komponister i tiden før Bach. Efter sin opvækst i Helsingborg og Helsingør søgte og fik han den vigtige organiststilling i Lübecks Marienkirche, der genopbygget efter 2. verdenskrigs bombardementer stadig imponerer. Her fik Buxtehude opbygget en kirkemusiktradition, hvis ry spredte sig vidt omkring. Særligt den såkaldte ”Abendmusik” – her udfoldede han sig med sin egen musik for sangere og instrumentalensembler og naturligvis orgel.

Som lærer fik Buxtehude stor indflydelse på den nordtyske orgeltradition, og selv den unge Johann Sebastian Bach tog den lange rejse til Lübeck for at møde mesteren. Man sporer tydeligt den indflydelse i Bachs tidlige værker.

Buxtehudes værker for orgel kan groft inddeles i

- frie værker: toccata eller præludium, hvor den ”fantastiske stil” kommer frit til udtryk. Her er vilde idéer, ekko-effekter, pedalsolo – alt hvad man kan finde på for at udnytte et stort og farverigt barokorgel,

- koralbundne værker: mindre koralforspil med sirligt ornamenteret melodi, og de store koralfantasier, som gennemarbejder en koral linje for linje på alle tænkelige måder.

Hertil kommer nogle variationsværker: ciacona eller passacaglia, hvor en basgang eller akkordrække bliver varieret.

For cembalo er der først og fremmest 18 suiter og 6 variationsværker, hvor især La Capricciosa skiller sig ud: tonearten G-dur, 32 satser (en halv times spilletid!), det tilbagevendende Bro-bro-brille-tema – det leder tankerne hen på Bachs Goldbergvariationer. Endelig er der canzonaerne og flere andre små stykker, som kan spilles på hvad som helst med tangenter.

Nu er der ikke mange historiske orgler på disse breddegrader, men musikken lader sig fint fremføre også på moderne instrumenter af en vis størrelse. Et særligt træk ved det nordtyske barokorgel er det store pedalværk. Ved alle koncerterne spilles også på cembalo, hvor det er muligt at vise et karakteristisk træk, nemlig den gamle middeltonestemning, som giver akkorderne en helt særlig farve og renhed.

Lars Colding Wolf er organist ved Sct. Catharinæ kirke i Hjørring, hvor alle koncerterne finder sted, men en del af programmerne kommer også ud i landet. Følg med på www.lcw.dk for tid og sted.