×

Advarselsmeddelelse

  • Begivenheden har allerede fundet sted.
Søndag d. 1. december 2019, Kl. 16:00 til kl. 17:30

Bachs kantate 62 "Nun komm, der Heiden Heiland" opføres af Ensemble Zimmermann under ledelse af Lars Colding Wolf.
Liturg Thomas Reinholdt Rasmussen.

 

Medvirkende:

Ensemble Zimmermann

Per Buhre & Marie Louise Marming, violin

Mikkel Schreiber, bratsch. Mogens Rasmussen, gambe

Frances Norbury & Rebecca Cherry, obo

Anna Wierød & Marianne Heuer, sopran

Lea Wierød Borcak, alt. Gabriel Sin, tenor. Steffen Bruun, bas

musikalsk ledelse Lars Colding Wolf, cembalo og orgel

liturg & prædikant provst Thomas Reinholdt Rasmussen


Program

Johann Bernhard Bach (1676-1749): 2. orkestersuite i G-dur, Ouverture

Indgangsbøn

DDS 74 Vær velkommen, Herrens år

Hilsen & Kollekt

Evangelium (fra 1. tekstrække – Matt. 21,1-9)

Kantate Johann Sebastian Bach (1685-1750):

Nun komm, der Heiden Heiland BWV 62

Coro:

1. Nun komm, der Heiden Heiland,

der Jungfrauen Kind erkannt,

des sich wundert alle Welt,

Gott solch Geburt ihm bestellt.

 

Aria, tenor:

Bewundert, o Menschen, dies große Geheimnis:

der höchste Beherrscher erscheinet der Welt.

Hier werden die Schätze des Himmels entdecket,

hier wird uns ein göttliches Manna bestellt,

o Wunder! die Keuschheit wird gar nicht beflecket.

  

Recitativo, bas:

So geht aus Gottes Herrlichkeit und Thron sein eingeborner Sohn.

Der Held aus Juda bricht herein, den Weg

mit Freudigkeit zu laufen und uns Gefallne zu erkaufen.

O heller Glanz, o wunderbarer Segensschein!

 

Aria, bas:

Streite, siege, starker Held! Streite, siege, starker Held,

sei vor uns im Fleische kräftig!

Sei geschäftig, das Vermögen in uns Schwachen stark zu machen!

 

Recitativo, sopran & alt:

Wir ehren diese Herrlichkeit und nahen nun zu deiner Krippen

und preisen mit erfreuten Lippen, was du uns zubereit;

die Dunkelheit verstört uns nicht und sahen dein unendlich Licht.

 

Choral:                 

Lob sei Gott, dem Vater, ton, Lob sei Gott,

sein’m ein’gen Sohn, Lob sei Gott, dem Heilgen Geist,

immer und in Ewigkeit!

 

Trosbekendelse

DDS 80 Tak og ære

Prædiken

J.B. Bach: Gavotte en Rondeau, Sarabande

Fadervor & Velsignelse

DDS 84 Gør døren høj

Udgangsbøn

J.B. Bach: Bourrée, Air, Menuet, Gigue, La Tempeste

 

 

Kantate 62 af Johann Sebastian Bach er til 1. søndag i Advent, hvor den gamle koral ”Nun komm, der Heiden Heiland” omkranser arier for tenor og bas. Kantaten er opført første gang i Leipzig den 3. december 1724. Selve teksten tager udgangspunkt i Martin Luthers gendigtning fra 1524 af den middelalderlige ”Veni redemptor genitum” (Kom, hedningernes frelser). Teologien bag dette er, at ved Kristus er frelsen ikke alene komme til jøderne, men også til hedningerne, hvilket vil sige også alle ikke-jøder. Den gamle pagt er sprængt. Paulus udfolder denne forestilling i to af de mest indflydelsesrige tekster i europæisk litteratur: Romerbrevet og Galaterbrevet. Julen er at frelsen kommer til alle uden hensyn til herkomst eller position. Det er, som englene synger det for hyrderne på marken julenat - de forkynder en stor glæde for alle!

Hvor de fleste har hørt om Thomaskantoren Johann Sebastian Bach fra Leipzig, er fætteren Johann Bernhard Bach nok mindre kendt. Han fødtes i Erfurt i 1676, og blev undervist i musik af sin fader. Han virkede som organist i Erfurt og Magdeburg, inden han i 1703 kom til Eisenach som cembalist hos hertugen. Her arbejdede han sammen med Telemann, der var violinist og kapelmester i hertugens orkester.

Johann Bernhard Bach var samtidig organist i Eisenachs St. Georgs-kirke. Han overtog stillingen efter sin onkel Johann Christoph, og da J. Bernhard døde, fortsatte hans ældste søn samme steds. Det blev bogstaveligt talt i familien.

Vi spiller den ene af 4 orkestersuiter, som, sammen med nogle cembalo- og orgelværker, er det eneste, vi har fra hans hånd i dag. Man hører, at han er fortrolig med den franske stil, men også at han tilfører den noget originalt og egenartet. Vi har valgt at fordele satserne i tre grupper, men det er naturligvis skabt som et sammenhængende værk.

 

 

Ensemble Zimmermann (ZIM) er et ensemble af professionelle musikere, som spiller på historiske instrumenter. Det optræder i formater fra 5-25 musikere og sangere. ZIM blev etableret i 2001 og er veletableret som et internationalt sammensat specialensemble for tidlig musik med musikere fra Danmark, Sverige, England, Tyskland og Holland, som bringer erfaringer med fra de førende barokorkestre i Europa. Repertoiret spænder fra tidlig barok til den spæde klassik, hvor en grundig fordybelse i den historiske opførelsespraksis er afgørende for det musikalske resultat.

Ensemble Zimmermann ledes af cembalist og organist Lars Colding Wolf. Han har undervist i orgel, cembalo og kammermusik på konservatorierne i Aalborg, Aarhus og Odense siden slutningen af 90’erne. Foruden sit arbejde med barokspecialister har han spillet med Aalborg Symfoniorkester, Sønderjyllands Symfoniorkester, DR Vokalensemblet og DR’s Underholdningsorkester. Siden 1998 organist ved Sct. Catharinæ kirke.

Denne kantategudstjeneste gennemføres med midler fra Sct. Catharinæ kirke, Kunstfonden, Augustinus Fonden og W. Demant Fonden. www.ensemblezimmermann.dk


Medvirkende
Ensemble Zimmermann under ledelse af Lars Colding Wolf. Liturg Thomas Reinholdt Rasmussen.
Sted
Lille Kirkestræde 1, 9800 Hjørring, Danmark
Pris
Fri entré.